Marraskuun lopulla Valamossa koontuvan kirkolliskokouksen pitäisi
polkaista käyntiin viisivuotinen hallinnonuudistus, jonka tavoitteista tai
toteutustavoista ei ole selkeää yhteistä näkemystä. Kirkollishallitus näet esittää
seurakuntien päätösvallan keskittämistä hiippakuntiin ja
seurakunnanvaltuustojen lakkauttamista. Kirkollisverojen keruukin siirtyisi
mahdollisesti kirkon keskushallinnolle.
Ehdotuksen taustalla ovat useiden Pohjois- ja Itä-Suomen
seurakuntien talousvaikeudet ja pitkään jatkunut avustaminen. Pienet seurakunnat
uhkaavat kuihtua käsiin, koska väki kaikkoaa keskuksiin. Voittajia ovat olleet
muuttoliikettä ja maahanmuuttoa vastaanottaneet Etelä-Suomen seurakunnat. Terveitä
ja sairaita yritetään siis hoitaa samoilla lääkkeillä eli hallintoa
keskittämällä.
Esitystä perustellaan kanonisella perinteellä viitaten myös
kirkkolain 6 §:ään, jonka mukaan ”Kirkon perusyksikkö on hiippakunta”. Kanonien
laatimisen aikoihin hiippakunta tosin tarkoitti lähinnä suurehkoa
kaupunkiseurakuntaa, ei sentään puolta valtakuntaa kuten meillä. Kirkon
tosiasiallinen perusyksikköhän on jo pitkään ollut seurakunta, tahi paremmin
sanoen pyhäkköseurakunta, yhteiseen jumalanpalvelukseen kokoontunut kirkkokansa
ja papisto.
Kanoneilla perustellaan myös piispan toimivallan
kasvattamista käytännön seurakuntatyöhön liittyvissä kysymyksissä. Näin on
kuulemma ollut myös muinaisina aikoina. Ehdotuksessa ei suoraan puhuta siitä,
miten taloudellinen päätöksenteko järjestettäisiin, mutta rahastahan tässä kaikessa
on viime kädessä kysymys. Piispoille halutaan lisää valtaa myös talousasioissa.
Kirkollishallituksen esitys poikkeaa aika tavalla siitä, mitä
Kirkon hallinnon kehittämisen jatkotyöryhmä lausui elokuun lopulla. Työryhmä
totesi, ettei kirkolla ole pidemmän päälle varaa julkishallinnon tyyppiseen
moniportaiseen hallintoon, koska varoja tarvitaan kirkon perustyöhön:
jumalanpalvelusten hoitoon, uskonnonopetukseen, opetusmateriaalin tuotantoon ja
diakoniaan. Työryhmä ei kuitenkaan esittänyt seurakuntien päätösvallan kaventamista
tai sen keskittämistä hiippakuntiin.
Hiippakuntapiispojen osalta mainittu hallintotyöryhmä pohdiskeli
myös sellaista vaihtoehtoa, että ainakin osa piispoista hoitaisi tehtäväänsä
sivutoimisesti eli saisi toimeentulonsa jostain muusta työstä. Näinhän puolet
kirkon vihitystä papistosta toimii jo tällä hetkellä.
Jokainen ymmärtää, ettei 60 000 suomalaisen ortodoksin
hallinnoimiseen tarvita näin raskasta koneistoa kuin meillä nyt on. Mutta onko tätä
päivää sekään, että toimivaltaa keskitetään piispoille asioissa, jotka eivät kuulu
heidän ydintehtäviinsä ja joihin heillä ei ole myöskään tarvittavaa koulutusta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti