Huolehtimisesta on tullut suomalaisten uusi
kansantauti. Se ilmenee usein uniongelmina; joko unen päästä ei tahdo saada kiinni
tai sitten herää anivarhan aamulla murehtimaan asioita. On toki monia oikeitakin
huolen aiheita tai sairauksia, jotka valvottavat. Mutta turhaa huolehtimista on
ylettömän paljon.
Myös elämän hektisyys valvottaa. Ei riitä,
että työ tunkee vapaa-ajalle, vaan vapaa-ajastakin on tullut työntekoon
verrattavaa suorittamista. Ylikierroksilla eletyn elämän taustalta löytyy usein
huoli omasta riittämättömyydestä.
Ensimmäisenä tulee mieleen Jeesuksen sana: ”Katsokaa
taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja
silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne.” (Matt. 6:26). Maallisten asioiden
murehtimista pidetään jopa syntinä, koska se osoittaa epäluottamusta Jumalan
huolenpitoa kohtaan.
Myös kansanviisaudesta löytyy vastalääkettä
huolestumiseen: ”Kyllä Jumala hulluistaan huolen pitää”, tosin sanonnan jatko
kuuluu ”katsokoot viisaat eteensä”. Entisaikaan useasti viljellyn sananlaskun
mukaan ”puhdas omatunto on hyvä päänalunen”.
Kristillisen eetoksen perusmoodina on huoli
omasta pelastuksesta. Se ilmenee kristikunnan piirissä eri tavoin ja jopa
kirkkojen sisällä esiintyy poikkeavia painotuksia. Apostoli Paavali puhuu Jumalan mielen mukaisesta murheesta, joka saa aikaan parannuksen (2. Kor. 7:10). Omien syntien murehtiminen
ei ollut vierasta myöskään erämaaisille, vaikka synnin murheen sijasta puhummekin mieluummin katumuksesta.
Luterilaisen ”rautalankamallin” mukaan
ihminen on pelastettu yksin sillä perusteella, mitä Jeesus on tehnyt kaikkien
ihmisten puolesta. Jos kuuluu ihmiskuntaan, on pelastettu. Usko on väline, jolla
omistetaan Kristuksen suorittama sovitustyö, joka koskee yleisesti koko
ihmiskuntaa. (Ks.)
Siinä missä luterilainen oppi näkee hyvät
teot vanhurskautumisen seurauksena, vanhojen kirkkojen opetuksessa teot kuuluvat
pelastukseen, mutta niiden vajavaisuuden vuoksi joudumme aina viime kädessä turvautumaan
Jumalan armoon.
Erot eivät ehkä olisi suuren suuria, ellei
luterilaisen opin tulkinnassa olisi ajauduttu niin aavoille vesille kuin viime
vuosikymmeninä on tapahtunut. ”Kaikki pääsevät taivaaseen” -tyyppiset irtiotot
ovat tästä muutoksesta vain jäävuoren huippu.
Isä Kimmo Kallinen kertoo tuoreessa Ortodoksiviestissä
(4/17), että ihmisen hengellisessä elämässä on aikoja, jotka voivat viedä kauaskin kirkon ytimestä. Sellaiselle tulisi antaa tilaa ja suhtautua ymmärtäväisesti. Tuohon voisi jatkaa, että moni kirkolle uskollinen on
kriisissä myöskin kirkossa tapahtuvien ikävien asioiden vuoksi.
Olisiko siitä jossain kirkon tasolla syytä olla huolissaan?
Olisiko siitä jossain kirkon tasolla syytä olla huolissaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti