Toissa vuonna sattui suuren paaston aikaan Uspenskin alttarissa
episodi, josta joku kirkollinen media otsikoi näyttävästi ”Paasto pilalla”.
Jutusta ei käynyt ilmi, kenen paasto siinä lopulta kärsi eniten. Konstantinopolista
tuli kuitenkin aika painavaa tekstiä, jonka muut kuin asianosainen itse
tulkitsivat varoitukseksi (ks. HS).
Kirkon opetuksen mukaan suuren paaston aikana sielunvihollinen on erityisen
ahkerasti liikkeellä. On myös sanottu, ettei paholainen juurikaan kiusaa niitä,
jotka se on jo saanut pauloihinsa. Jos siis paasto tuntuu sujuvan kuin vettä
valaen, on syytä huolestua.
Kreetan suuressa synodissa viime kesäkuussa käsiteltiin myös paastoa ja
paastosääntöjen merkitystä. Mitään varsinaisesti uuttahan siellä ei tullut
esille. Ekonomiaa (lievennyksiä) suositeltiin, jopa kehotettiin harjoittamaan erityisistä
syistä paikalliskirkkojen harkinnan mukaan.
Synodin päätösasiakirjassa siteerattiin muun muassa pyhän Basileioksen tekstiä:
Paastoaminen ei tarkoita yksikertaisesti
vain joistakin ruoka-aineista kieltäytymistä. Se ei riitä otolliseksi paastoksi
(…) Oikea paasto on pahasta päästämistä, kielen kahlitsemista, vihasta
kieltäytymistä ja etääntymistä himoista, parjauksesta ja valepuheesta.
Jos paastoaminen olisikin pelkkä kasvisruokadieetti, se olisi suhteellisen helppo
koetus ainakin perusterveille. Mutta jos olennaisempaa on se, mitä tulee suusta
ulos kuin mitä menee sisälle, homma muuttuukin hankalammaksi. Sen joutuu
jokainen kilvoittelija kokemaan tämänkin paaston aikana.
Olen viime aikoina pohtinut, millä tavalla paasto näkyy ja kuuluu muussa kirkon
elämässä kuin jumalanpalveluksissa. Johtopäätöksenä on, että kirkkokahviserviisiä
lukuun ottamatta sitä ei juuri huomaa. Paasto ei näytä estävän esimerkiksi kirkkoherranvaalin
toimeenpanoa, mutta naimisiin pääsyn se estää. Kumpi lienee riskaabelimpi
valinta?
Kuinka paastoon hiljennytään politiikan puolella, jossa valmistaudutaan
palmusunnuntain kunnallisvaaleihin? Parin päivän takaisesta TV:n vaalitentistä
päätellen kovin äänekkäästi. Vaalilain muutoksella joku vuosi sitten palmusunnuntaista
tehtiin lähes pysyvä vaalipäivä, joten melskettä piisaa myös jatkossa.
Jos sielunvihollinen etsii paastoaikana muita kuin omiaan, ei kai se sitä
tarkoita, että omaa hurskauttaan voi korostaa kelvottomalla käytöksellä? Sitä
sopisi pohtia niin maallisen kuin hengellisenkin regimentin piirissä.
Mitä otsikon kysymykseen tulee, vastaus riippuu ihan siitä, millaisia ovat odotukset paaston suhteen. – No, eiväthän ne kaksisia ole, eivät odotukset
eivätkä saavutukset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti